,

מימון או השקעה מבוססי הכנסות Royalty Based Financing

מימון או השקעות מבוססות הכנסות – Royalty Based Financing או RBF הוא סוג חדש יחסית של מבנה מימון שבו חברה "מוכרת" או "מעבירה" אחוזים מסוימים מסך מהכנסותיה העתידיות למשקיע, בתמורה להשקעה הונית. למעשה, מדובר בהסכם חלוקת הכנסות –Revenue Sharing Agreement  בין החברה למשקיע.

RBF  הוא למעשה ייצור כלאיים בין גיוס חוב בנקאי לבין השקעת הון סיכון, כאשר העלות לחברה אף היא נעה בין השניים – בין הריביות הבנקאיות לבין הריביות או התשואה לה מצפים משקיעי הון סיכון.

RBF, שניתן לכנותו אף "מימון מבוסס תמלוגים", הוא מבנה אשר התפתח בעיקר מתעשיות התרופות והפקת הסרטים, אולם לאור התמורות שחלו בעולם השקעות ההון סיכון בשנים האחרונות, מצא אחיזה בעולם ההון סיכון הפך ליותר ויותר מקובל עבור מיזמים ומשקיעים כאחד, ומאפשר לחברות מימון באמצעות שימוש בתזרים ההכנסות.

בארה"ב ניתן למצוא קרנות רבות המתמחות בהשקעות מבוססות תזרים מזומנים.

איך עובד מימון מבוסס הכנסות?

במקום תשלומים חודשיים של ריבית קבועה המאפיינים הלוואה בנקאית טיפוסית, הלוואה מבוססת הכנסות משולמת בתלות בגובה ההכנסות ובשיעור מסוים מהן. תשלומי ה"ריבית" החודשיים ינועו וישתנו בהתאם לתזרים המזומנים של החברה, ויסייעו לחברות עם הכנסות עונתיות או הכנסות שאינן קבועות וסדורות. כמו כן, לאור ההתפתחויות בעולם התוכנה במסגרתן יותר ויותר עסקים משתמשים במודל של "תוכנה כשירות" Software as a Service SAAS, ופורשים ומחלקים את התשלום בגין התוכנה בהתאם לתקופת השירות, נדרש מבנה מימוני שיאפשר לחברה לרווח ולפרוש את החזרי המימון ביחס לתזרים המזומנים הצומח לאיטו.

המודולריות של מבנה ה-RBF הופכת את מבנה ההשקעה לגמיש ומסייעת לחברות בצמיחה לנהל את התזרים שלהן באופן מדוייק יותר ומשתנה. החברה יכולה לדחות תשלומי החזר אם הכנסותיה ירדו, ולהחזיר חלקים נכבדים יותר עם הצמיחה בהכנסות או עם קבלת הכנסה משמעותית. במקום חשבון חודשי קבוע ללא קשר לביצועים העסקיים של החברה, ה- RBF מאפשר פרעון של ההלוואה באופן מודולרי ומשתנה.

למי זה מתאים?

מימון מבוסס הכנסות לא יתאים לחברות המחזיקות בנכסים מוחשיים כגון רכוש, נדל"ן וציוד, להם תתאים בדרך כלל הלוואה בנקאית בשל הריבית הנמוכה יותר. מאידך, עסקים שטרם ייצרו נכסים אולם מצליחים לייצר תזרים הכנסות ,יעדיפו להשתמש במבנה מבוסס הכנסות, שלא ידרוש מהם שעבוד של נכסיהם (הלא קיימים) כמו הלוואה בנקאית טיפוסית. מבנה זה מתאים כאמור לחברות בעלות הכנסה צומחת, עונתית או קשה לחיזוי.

יתרון נוסף של מימון זה הוא היעדר דילול ואובדן שליטה, האופייני להשקעות הון סיכון או הלוואות המירות של משקיעי הון סיכון. המלווה בד"כ אינו דורש ייצוג בדירקטוריון או זכות המרה להון, וכן אינו דורש ערבויות אישיות מבעלי מניות מהותיים או מייסדים, כמו הלוואות בנקאיות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.